Flesz

    Przenośność w elektronice to mega trend bazujący na bateriach. Niewielka waga oraz długa żywotność to Święty Graal zarówno dla producentów baterii jak i konsumentów, którzy chcą wydobyć wszystko co najlepsze z obu wymiarów rzeczywistości. Przenośne źródła energii zmieniają wszechświat bez względu na to czy stosowane są w kosmosie czy w pojazdach hybrydowych. Producenci baterii nie tylko uczestniczą w wyścigu o udoskonaloną wydajność, ale obserwują również nowe wyzwanie, ogniwa paliwowe.

    ZWIĘKSZANIE ŻYWOTNOŚCI TELEFONÓW KOMÓRKOWYCH

    Technologia ogniw paliwowych małymi kroczkami posuwa się naprzód. Firma Angstrom Power zintegrowała swą technologię wodorową EverOn z niezmienioną strukturą telefonu Motorola Motoslvr L7, potwierdzając tym samym jej znaczącą rolę w produktach, które używane są niemalże nieustannie. Technologia EverOn oferuje aż dwukrotnie dłuższą żywotność baterii, a czas ładowania wynosi jedynie 10 minut. Po testach próbnych trwających sześć miesięcy, zamiennik baterii naładowano przy zastosowaniu kanadyjskiego systemu „Micro Hydrogen” („mikro wodór”), wykorzystującego mikroukłady przepływowe, w celu przetransportowania cząsteczek ze zbiornika (wielokrotnego napełniania) na paliwo wodorowe do struktury ogniwa paliwowego. Firma Motorola Mobile Devices wspomaga Angstrom w udoskonalaniu tej nowej technologii.

    USŁUGI TELEWIZYJNE NIE MOGĄ BYĆ ZAĆMIONE

    Nadawcy telewizyjni wykorzystujący satelity nie mogą pozwolić sobie na przerwy w transmisji, nawet jeśli zdarzają się one tylko dwa razy w roku podczas zaćmienia. Satelita Optus 3D wyprodukowany przez firmę Orbital Sciences będzie wykorzystywał baterie litowo-jonowe wielokrotnego ładowania firmy Saft, w celu zasilania statku kosmicznego w momencie jego przechodzenia przez strefę, w której występuje zaćmienie. Dwie baterie litowo-jonowe firmy Saft, o średniej pojemności 180 watogodzin, obniżają wagę satelity o połowę, w porównaniu z alternatywnymi technologiami wypróbowanymi przez Orbital. Dzięki temu możliwy jest załadunek dodatkowych urządzeń na satelitę. Satelita ma na pokładzie 32 transpondery pasma Ka, umożliwiające dostarczanie bezpośrednich usług transmisyjnych do Australii i Nowej Zelandii po roku 2009. 

    ZWIĘKSZENIE ŻYWOTNOŚCI BATERII

    Długa żywotność oraz mała waga to zasadniczy cel, do którego dążą producenci baterii. Firma QinetiQ zastosowała baterie litowo-siarkowe produkcji Sion Power, w swoim projekcie bezzałogowego samolotu Zephyr 6.1 przeznaczonego do lotów długotrwałych i na dużej wysokości, który ostatnio pobił rekord Świata w długości bezzałogowego lotu. Zephyr, zasilany energią słoneczną, unosił się w powietrzu przez 54 godziny, niemalże podwajając dotychczasowy rekord. Skrzydła Zephyra, o rozpiętości prawie 19 metrów, pokryte są cieniutkimi panelami baterii słonecznych z amorficznego silikonu. Samolot waży jedynie 31 kG. 

    HYBRYDY WKRACZAJ Ą W NOWĄ ERĘ Z OGROMNĄ SZYBKOŚCIĄ

    Saturn Vue Greenline SUV wspiera produkcję pojazdów hybrydowych typu plug-in (ładowanych bezpośrednio z gniazdka wtykowego). Hybrydy te zostały unowocześnione nową technologią funkcjonującą pod nazwą „Extreme Hybrid” firmy AFS Trinity Power. AFS Trinity wespół z brytyjską firmą Ricardo zajmą się integracją systemu Extreme Hybryd, który wykorzystuje dwa ultrakondensatory i baterie litowo-jonowe, ze skrzynią biegów firmy Ricardo przeznaczoną dla pojazdów testowych. W próbach drogowych Saturn XH-150 zasilany całkowicie z sieci elektrycznej przejechał około 70 km. Podczas zasilania z baterii prędkość od 0 do 100 km/godz. uzyskał w 11,6 sekundy. Natomiast z wykorzystaniem pełnego trybu hybrydowego czas ten kurczy się do 6,9 sekundy.

    DŁUGA ŻYWOTNOŚĆ DLA MARSJAN

    Mars zaczyna pełnić rolę poligonu badawczego dla testowania żywotności baterii litowo-jonowych. Bezzałogowy lądownik Phoenix Mars Lander wyposażony jest w moduły Lithion firmy Yardney Technical Products. Kiedy lądownik wyląduje 25 maja 2008 r., po przebyciu 685 milionów km, baterie będą zasilać maszynę w nocy, kiedy panele słoneczne nie będą w stanie spełniać już swej funkcji. Trwałość międzygalaktyczna produktów firmy Yardney została już potwierdzona w lądownikach Mars Exploration Rovers, wystrzelonych w roku 2003. Jednym z zadań tych statków kosmicznych będzie poszukiwanie wody oraz ponowne wykorzystanie przyrządów stosowanych w poprzednich lądownikach Mars, jednego, który nie zadziałał i drugiego, który nie został uruchomiony.