Firma Solaris Bus & Coach od początku zajmowała się autobusami. W 1994 r. jako rodzinne biuro handlowe Neoplan Polska sprzedawali niskopodłogowe autobusy miejskie, później sami zaczęli je produkować. W 1996 r. otworzyli fabrykę autobusów w Bolechowie pod Poznaniem. Od tego wydarzenia zmienił się profil firmy.
W sukcesie pomogły im wygrane przetargi, m.in. na dostawę autobusów dla komunikacji miejskiej w Poznaniu. Później w Bolechowie powstało także biuro techniczne, w Środzie Wielkopolskiej wydział budowy szkieletów i blacharnia.
Nową erę w firmie zapoczątkował niskopodłogowy autobus miejski Solaris Turbino 12. Od wprowadzenia go na rynek w 1999 r. losy firmy zmieniły się diametralnie. Narodziła się marka Solaris i cała rodzina niskopodłogowych autobusów miejskich, której symbolem stał się zielony jamnik. W 2001 r. firma zmieniła nazwę z Neoplan Polska na Solaris Bus & Coach i stała się niezależnym podmiotem. Dziś firma oferuje niskopodłogowe autobusy miejskie Solaris Turbino, trolejbusy Solaris Trollino, autobusy turystyczne Vacanza oraz autobusy specjalne.
Solaris Bus & Coach realizował zlecenia dla poważnych klientów z kraju i zagranicy. Wykonał m.in. luksusowy autobus dla VIP-ów na zamówienie Portu Lotniczego Warszawa Okęcie, specjalny Solaris Vacanza dla Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Katowicach, a także ruchomy salon kosmetyczny Oribus dla firmy Oriflame.
Firma ma też sukcesy w sprzedaży zagranicznej (w 2004 r. wzrost o 117% w stosunku do 2003 r.). Do tak dynamicznego zwiększenia eksportu przyczyniły się Solarisy Urbino i trolejbusy Solaris Trollino, które cieszą się największą popularnością m.in. w Czechach, Estonii, Niemczech, Szwecji, Szwajcarii, na Węgrzech i we Włoszech. W kraju najlepszą sprzedaż notuje Solaris Urbino.
Gdy w 2004 r. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie ogłosiły przetarg na dostawę niskopodłogowych autobusów miejskich, Solaris Bus & Coach wziął w nim udział i wygrał.
Wygrana oznacza, że firma Solaris Bus & Coach dostarczy do warszawskiego MZA 80 nowoczesnych przegubowców, każdy w cenie prawie 1,3 mln zł (zostaną wyposażone w klimatyzację). Łącznie z nowo zamówionymi autobusami po ulicach Warszawy będzie jeździć blisko pół tysiąca Solarisów Urbino.
W 2005 r. firma zrealizowała też część zamówienia (całość to 260 sztuk pojazdów) dla Berlińskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Produkcję opuści również 56 autobusów miejskich Solaris Urbino m.in. dla Düsseldorfu, Bremy, Weiden, Rosenheim i Hannoweru. W wakacje 2005 r. firma Solaris Bus & Coach rozpoczęła budowę hali fabrycznej w Bolechowie (koszt 36 mln zł). Inwestycja ma przyczynić się do zwiększenia mocy produkcyjnych. Dotąd produkowano cztery sztuki dziennie. Gdy ruszy nowy Bolechów, każdego dnia powstanie dziewięć autobusów.