Globalny alians na rzecz rozwoju technologii napędów hybrydowych: współpraca BMW, DaimlerChrysler i General Motors
Grupa BMW, DaimlerChrysler AG i General Motors Corporation podpisały 7 września 2005 roku porozumienie określające utworzenie aliansu równorzędnych firm, którego celem będzie… wspólne rozwijanie napędów hybrydowych. Trzech działających w skali globalnej producentów samochodów rozpoczyna współpracę w celu połączenia doświadczeń na rzecz przyspieszonego, efektywnego rozwoju hybrydowych układów napędowych.
Dwusystemowy hybrydowy układ napędowy
Celem jest wspólne opracowanie dwusystemowego hybrydowego układu napędowego, który ograniczy zużycie paliwa bez uszczerbku dla osiągów samochodu. O ile podstawowy projekt dwusystemowego układu hybrydowego będzie taki sam, każda z firm indywidualnie dokona jego adaptacji pod kątem stylistyki i przygotuje produkcję pojazdów zgodnie ze specyficznymi wymaganiami każdej marki.
– Udział Grupy BMW umożliwia nam pozyskanie kolejnego fachowego partnera w rozwoju tego zaawansowanego dwusystemowego układu napędowego – powiedział Tom Stephens, wiceprezes grupy w GM Powertrain. – Współpraca ta otwiera drogę zakrojonym na szeroką skalę wspólnym działaniom naszych trzech firm. Prowadzimy także dalsze rozmowy na temat udziału w aliansie kolejnych partnerów – dodaje.
– Łącząc doświadczenia trzech producentów samochodów – Grupy BMW, DaimlerChrysler i General Motors – umożliwiamy im szybkie wprowadzenie na rynek atrakcyjnych pojazdów o przekonujących osiągach z korzyścią dla naszych klientów – powiedział dr Thomas Weber, członek zarządu DaimlerChrysler odpowiedzialny za badania i technologię oraz za rozwój w Mercedes Car Group.
– Utworzenie wspólnej platformy technologicznej dla napędów hybrydowych umożliwi szybsze zastosowanie najlepszych technologii na rynku, a dzięki temu wykorzystanie i wzmocnienie innowacyjnego potencjału wszystkich firm uczestników – wyjaśnił prof. Burkhard Göschel, członek zarządu ds. rozwoju i zasobów w BMW AG.
– Ponieważ technologie hybrydowe dostosowane zostaną do konkretnych modeli pojazdów, marki biorące udział w przedsięwzięciu zachowają wyróżniający je charakter.
Koń Troyański
W mieście Troy w stanie Michigan nowe „Centrum Rozwoju Technologii Hybrydowych GM, DaimlerChrysler i BMW” prowadzić będzie prace rozwojowe nad układem modułowym i poszczególnymi komponentami: silnikami elektrycznymi, wysoko wydajną elektroniką, okablowaniem, systemami bezpieczeństwa, wykorzystywaniem akumulatorów i systemów kontroli oraz nad jednostkami sterującymi układów hybrydowych. Ponadto Centrum Rozwoju Technologii Hybrydowych odpowiadać będzie za integrację systemu i zarządzanie projektem.
Kluczowym czynnikiem zapewnienia optymalnego rozwoju jest koncentracja na systemie o architekturze szerokopasmowej, który można dostosować do potrzeb różnych pojazdów i marek. Wysoki stopień wzajemnego udostępniania komponentów, zaplecza produkcyjnego i dostawców umożliwi partnerom osiągnięcie znacznych oszczędności i niskich kosztów, również z korzyścią dla klientów, dzięki wyjątkowemu stosunkowi kosztów do wydajności.
Czy napędy hybrydowe, łączące napęd elektryczny i spalinowy, są kolejnym wielkim wynalazkiem? Czy potwierdzi się ich historyczne znaczenie? Prawdziwi zwolennicy napędów tradycyjnych ubolewają nad złożonością i kosztem pojazdów z napędem hybrydowym. Inni podkreślają, że pojazdy te w dalszym ciągu wykorzystują silniki o napędzie spalinowym, a zatem emitują zanieczyszczenia i trujące gazy, choć czynią to w mniejszym stopniu niż samochody konwencjonalne. Obrońcy napędów hybrydowych odpowiadają, że koszty obniżą się wraz ze wzrostem rozmiarów produkcji oraz w miarę udoskonalania przez producentów samochodów procesów technologicznych. Przekonują, że napęd hybrydowy jest dla nas najlepszą realistyczną opcją stworzenia przyjaznego środowisku transportu aż do czasu, gdy na rynku dojdzie do bardziej znaczącego przełomu, jakim może być upowszechnienie ogniwa paliwowego. |
Koncepcja dwusystemowa
Dwusystemowa technologia hybrydowa to – w teoriii i zapewne w praktyce – lepsze osiągi, większa oszczędność paliwa i dłuższy zasięg pojazdu w stosunku do samochodów z konwencjonalnym napędem hybrydowym. Podczas jazdy po mieście, gdy pojazd często zatrzymuje się i rusza, może on być napędzany dwoma silnikami lub silnikiem spalinowym bądź też oba systemy napędowe mogą pracować jednocześnie. Niezależnie od wybranego systemu, opcja oszczędności paliwa układu napędowego jest w pełni wykorzystana.
Podczas jazdy z dużą prędkością, np. na drogach poza miastem czy na autostradach, dwusystemowy układ przełącza się w inny tryb działania. Oferuje on kilka korzyści nawet podczas jazdy ze stałą prędkością. Ze względu na fakt, że pełna moc napędu hybrydowego jest dostępna podczas jazdy po stromych pochyłościach, wyprzedzania innych pojazdów czy holowania przyczepy, zużycie paliwa może być ograniczone, a osiągi polepszone nawet podczas jazdy w trybie drugim.
GM i DaimlerChrysler podpisały 22 sierpnia 2005 roku wiążące umowy. Grupa BMW podpisała na początku wrześnie porozumienie z zamiarem zawarcia stałej umowy z GM i DaimlerChrysler w późniejszym okresie bieżącego roku.
W oparciu o materiały prasowe BMW Group, DaimlerChrysler, General Motors